Yaz döneminde özellikle denize ve marinalara yakın konumdaki işletmeler, bireysel müşterileri geri çeviriyor veya onlara restoranda rahatsız edici masalar tahsis ediyor, “fazla kar getirmiyor ve masaları dolduruyorlar”.
Barselona’da bazı restoranların daha fazla kar elde etmek için bireysel müşterileri geri çevirerek kalabalık müşteri gruplarını hedef alması, yerel halkta büyük tepkilere yol açıyor.
Yaz döneminde özellikle denize ve marinalara yakın konumdaki işletmeler, bireysel müşterileri geri çeviriyor veya onlara restoranda rahatsız edici masalar tahsis ediyor, “fazla kar getirmiyor ve masaları dolduruyorlar”.
Ünlü Sagrada Familia Katedrali’ne arabayla sadece 5-6 dakika uzaklıktaki restoran, kafe ve özellikle tapas barlarıyla ünlü Carrer de Blai ve Eixample bölgeleri bu tartışmalı uygulamanın en sık yaşandığı yerlerdir.
İspanyol gazetesi El Pais, denize sıfır konumda bulunan ve marinaya yakın oldukça keyifli bir atmosfere sahip olan mahallede garsonların “yoğunluk var”, “dolu” gibi bahanelerle bekar müşterileri geri çevirdiğini yazdı.
“Bekar müşterilere muamele pek hoş değil”
El Pais’in aktardığı habere göre kulüp sahipleri daha çok kazandıkları için kalabalık grupları ağırlamayı tercih ediyor. Yoğun yaz sezonu nedeniyle müşteri sıkıntısı çekmeyen işletmeler, bekar turistleri tuvalete, mutfak alanına ya da insanların yoğun olarak geçtiği masalara yönlendiriyor.
Barselona’da yaşayan İspanyol bir turist, verdiği röportajda Carrer de Blai ve Eixample mahallelerindeki birçok restorana gittiğini, onlarca boş masa olmasına rağmen hiçbirinin kendisine yer vermediğini söyledi.
“Bir gün bahçenin bir bölümünde bir restoranda yer buldum. Oturduktan hemen sonra bir garson geldi ve masanın rezerve edildiğini bahane ederek beni uyandırdı. Kalktığım anda kalabalık bir kalabalıkla karşılaştım. Bir turist grubu beni oturttu, bu masayı önceden ayırtmışlar mı diye sorduğumda “hayır” cevabını aldım.
Aynı turist, aynı bölgedeki başka bir restoranda kendisine “Sana yer vereceğiz ama yemeğini yemen için 20 dakikan var” dendiğini, başka bir restoranda ise garsonların kendisine “bölümdeki masalar” dediğini kaydetti. Bahçenin tamamı yalnızca kalabalık gruplara ayrılmıştır.”
“Yalnız yiyen fazla kazanç sağlamaz!”
Restoranların “tek müşteri yasağı”nın arkasında tabiri caizse her şeyden önce ekonomik nedenler var. Grup halinde gelen müşteriler daha çok tüketiyor. Ayrıca yabancı turistler yerlilere göre daha fazla harcama yapıyor.
Restoranlar yabancı turistlerden elde ettikleri karı maksimuma çıkarmaya çalışırken, yerli halk giderek daha fazla hayal kırıklığına uğruyor. Kasaba sakinleri, önceki yıllarda öğle veya akşam yemeklerinde dışarıda oturup bir şeyler içebildiklerini ancak artık “kibarca hayır” dendiğini belirtiyor.
İlkbaharda havaların ısınmaya başlamasıyla birlikte bölge sakinleri turistlerin yemek saatlerine uyum sağlamak zorunda kalıyor. Birçok yer, gece yarısından sonra bir şeyler içmek isteyenleri ağırlamayı reddediyor.
Gazeteci Noemi Vilaseca’nın da Barselona’da benzer bir deneyimi vardı. Vilaseca, Barselona Çağdaş Sanat Müzesi’ne (MACBA) girmeden önce arkadaşıyla kahve içmek istiyor. Temmuz ayında yaşanan olayı sosyal medya hesaplarından paylaşan İspanyol gazeteci, “Bahçede onlara ihtiyacımız yok, çünkü yemek öncesi atıştırma vakti. Neden? Çünkü fazla para kazanmayacaklar.” Diyor.